dimecres, 17 d’octubre del 2012

PRIMERA EIXIDA. DESTÍ: TXÈRNOBIL.

Acabem de tornar de la primera eixida de convivència amb l'alumnat de 4t ESO. Enguany va ser una any de viatges arreu del món i interiors, personals. Tots ens faran créixer, a ells i elles, i també a nosaltres que els acompanyem.

Enguany, l’alumnat de 4t ESO ha tingut una jornada de convivència “diferent” de les habituals. De bon matí i per a centrar el tema de la pel·lícula  hem vist uns quants vídeos sobre l’accident de la central nuclear de Txèrnobil de 1986, a partir dels quals hem pogut comentar els fets i plantejar-nos junts algunes preguntes i reflexions.

A les 10 hores estàvem ja a les instal·lacions d’Heron city en Paterna per fer dos activitats: primer, hem visitat per grups la sala de projecció on el seu responsable, Carlos, ha explicat a l’alumnat el procés de la projecció subratllant les diferències entre el format analògic i digital, majoritari a les sales de Kinépolis; els suports informàtics als que arriben les pel·lícules i també ens ha mostrat com una única persona controla tot el procés de projecció de les 24 sales de què disposa el complexe, gràcies a un sistema automatitzat i controlat per ordinador. Cap a les 11:45 hem passat a la sala per gaudir de la pel·lícula “Atrapados en Chernobil”: un thriller de terror ambientat en la ciutat de Pripyat al costat de la central de Txèrnobil en Ucraïna.

L’activitat continuarà amb un debat sobre l’energia nuclear que serà de profit per a tothom, especialment per a l’alumnat de Tecnologia que treballarà més endavant el tema en l'assignatura. Espanya té un bon grapat de centrals nuclears que abasteixen del 20% de l'energia que consumim i, de segur, és un bon tema de debat pels seus inconvenients i riscos, els quals evidencien catàstrofes com les de Chernobil o de Fukushima al Japó.  


Mostra 25 años de Chernóbil, 25 días de acción en un mapa més gran

Al finalitzar la projecció els alumnes comentaven que havien vist pel·lícules més “fortes”, però   el ben cert és que "Atrapados en Chernobil" ha captat la seua atenció des del principi i a la sala es sentien el silenci, els crits, les rises i també el bon ambient.

Durant el trajecte de tornada a l'escola, comentaven:

-"M'ha agradat tot! M'ho he passat bé!"
- "M’agrada perquè és una eixida diferent, ens fa passar bons moments junts!"
- "Què destacaríem de la pel·li?" -preguntem els mestres. "La broma del riu, l'escena de l'os, la primera escena on ataquen els llops, l'escena final..."
-"Ens hem rigut molt, ens han agradat els “sustos”."
-"Molaria més que es vegeren els monstres!"
-"Tampoc és per a tant, on està el final?"
-"Mola perquè és com de por però sense por!"
"M' agradaria veure la ciutat, com està tot ara..."
-"Fins a quin punt es ficció?"


Si conèixer-se, 
reflexionar junts, 
compartir emocions, 
conviure era l'objectiu,de segur que l'hem aconseguit!



Ací deixem els materials en vídeo que hem seleccionat per a l'activitat i per tractar el tema.

Una magnífica animació sobre els efectes de la radioactivitat als humans.



Un bon resum de CERES TV en el 25 aniversari: http://www.youtube.com/watch?v=SmM5J9wvQk4&feature=fvsr
Una explicació amb gràfics animats sobre les causes de l'accident.
Un document extens del Discovery Channel amb testimonis i imatges reals de 1986.